Dilemmafyldte mobilitetsudfordringer skal løses i samarbejde

Indre By Lokaludvalg inviterede til borgermøde om den tværgående mobilitetsanalyse den 24. juni 2024.

Vi holdt borgermødet for at orientere om den tværgående mobilitetsanalyse, hvis første fase blev afrapporteret i marts 2024, og for at sætte dilemmaer forbundet med udviklingen af fremtidens mobilitet til debat. 

I mødet blev der delt viden og synspunkter, der pegede i retning af, at det kræver brede samarbejder mellem bl.a. stat og kommuner at udvikle mobiliteten på en måde, der tager højde for både klima og behov.

Se oplæg og referat fra mødet herunder.

Lokaludvalget sender breve til politikerne

På mødet kom deltagerne med deres kommentarer til udfordringer med mobilitet i hovedstadsområdet. Vi tager afsæt i kommentarerne i breve til Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg og Økonomiudvalg, da begge er involveret i det videre arbejde med den tværgående mobilitetsanalyse. Vi forventer at vedtage brevene i vores lokaludvalgsmøde den 15. august 2024. Følg med på vores dagsordenside.

Billede
Kort over kommuner i den tværgående mobilitetsanalyse
Kort over kommuner i den tværgående mobilitetsanalyse. Kilde: Region H

Bliv klog på den tværgående mobilitetsanalyse

29 kommuner i det Kommunale Kontaktråd for Hovedstaden og Region Hovedstaden har i 2023 besluttet at gennemføre en tværgående mobilitetsanalyse, som skal give svar på udfordringer med trafikken i hovedstadsområdet. 

Formålet med den tværgående mobilitetsanalyse for hovedstadsområdet er at øge vidensgrundlaget om den tværgående mobilitet i området, som ses på kortet, og udvikle scenarier, der imødekommer den fælles vision for fremtidens mobilitet. 

Analysen er inddelt i to faser: 

  • Fase 1 giver en status nu og i 2035 for mobiliteten, herunder trængsel på vej og i den kollektive trafik, klima og trafikstøj med mere. Den denne del af analysen lå færdig i april 2024 og kan læses her
  • Fase 2 vil have fokus på indsatser, der kan fremme en mere effektiv og klimavenlig mobilitet, hvor fremkommelighed på vej, i den kollektive trafik og aktiv transport og sammenhæng på tværs af regionen styrkes. Denne del af analysen forventes afrapporteret primo 2025.

Når analysearbejdet er afsluttet, skal politikerne i København og de 28 andre Kommuner, samt i det Kommunale Kontaktråd for Hovedstaden (KKR) og Region Hovedstaden tage stilling til, om de vil løfte analysens anbefalinger til indsatser og afsætte budgetmidler til dem.

Læs mere om den tværgående mobilitetsanalyse på Region Hovedstadens hjemmeside

Læs om Teknik- og Miljøudvalgets drøftelse af den tværgående mobilitetsanalyse den 27. maj 2024