Færre veje end ønsket kommer ned i fart

En række veje i Indre By må udgå af hastighedsprojektet Ned i Fart.

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning står for at implementere den politiske beslutning om at sænke hastigheden på de københavnske veje. Forvaltningen meddeler nu, at en række veje, hvor fartgrænsen efter planen skulle have været sænket til 40 km/t, udgår af Ned i fart-projektet – herunder i Indre By. 

Forvaltningen oplyser, at årsagen til, at en række veje udgår af Ned i fart-projektet er, at Politiet har afvist at give samtykke til hastighedsnedsættelsen. Forvaltningen har sendt flere af politiets afgørelser til Transportministeriet, som har stadfæstet dem.  

Farimagsgaderne er blandt dem, der udgår af Ned i fart-projektet.
Fotograf
Ursula Bach

Disse veje i Indre By udgår af Ned i fart-projektet:

  • Kronprinsessegade - fra Gothersgade til Sølvgade (samtykke til 30 km/t afvist af politiet; den nuværende fartgrænse på 40 km/t bevares) 
  • Christian IV's Bro og Christians Brygge – fra Havnegade til H.C. Andersens Boulevard (samtykke afvist af politiet) 
  • Sølvgade – fra Øster Søgade til Borgergade (samtykke afvist af politiet) 
  • Vester Farimagsgade – fra Vesterbrogade til H.C. Andersens Boulevard (samtykke afvist af politiet) 
  • Nørre Farimagsgade – H.C. Andersens Boulevard til Gothersgade (samtykke afvist af politiet) 
  • Øster Farimagsgade – fra Gothersgade til Sølvgade (samtykke afvist af politiet) 
  • Webersgade – fra Øster Farimagsgade til Øster Søgade (samtykke afvist af politiet) 
  • Grønningen – fra Esplanaden til Øster Voldgade (samtykke afvist af politiet) 
  • Oslo Plads – fra Øster Voldgade til Kristianiagade (samtykke afvist af politiet) 
  • Dag Hammerskjölds Allé – fra Kristianiagade til Øster Farimagsgade (samtykke afvist af politiet) 
  • Holmens Kanal og Holmens Bro – fra Børsgade til Kongens Nytorv (samtykke afvist af politiet) 
  • Niels Juels Gade – fra Havnegade til Holmens Kanal (samtykke afvist af politiet) 
  • Kalvebod Brygge – fra Bernstorffsgade til Vester Voldgade (samtykke afvist af politiet) 
  • Havnegade og Børsbroen (fra Børsgade til Holmens Kanal (samtykke afvist af politiet) 
  • Tietgensgade – fra H.C. Andersens Boulevard til Bernstorffsgade (samtykke afvist af politiet) 

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning meddeler, at flere veje senere kan udgå af projektet. 

Se de udgåede veje i alle bydele på Københavnerkortet 

Veje i Indre By, der får eller har fået 40 km/t i 2024 

  • Gothersgade – fra Øster Søgade til Kongens Nytorv 
  • Dronning Louises Bro (sænket ifm. andet projekt) 
  • Vesterbrogade – fra Trommesalen til H.C. Andersens Boulevard 
  • Gammel Mønt, Kristen Bernikows Gade og Bremerholm – fra Christian IX's Gade til Holmens Kanal (sænkes til 40 ifm. Middelalderbyprojektet) 
  • Christian IX's Gade – fra Gothersgade til Gammel Mønt (sænkes til 40 ifm. Middelalderbyprojektet) 

Veje i Indre By, der får 40 km/t i 2025 

  • Store Kongensgade – fra Øster Voldgade til Kongens Nytorv 
  • Stormgade og Vindebrogade – fra H.C. Andersens Boulevard til Højbro Plads 
  • Ved Vesterport – fra Trommesalen til Hammerichsgade 
  • Bredgade – fra Kongens Nytorv til Esplanaden 
  • Dronningens Tværgade – fra Borgergade til Bredgade 
  • Classensgade - fra Dag Hammerskjölds Allé til Østbanegade 
  • Kampmannsgade – fra Svineryggen til Vester Farimagsgade 
  • Øster Søgade – fra Sølvgade til Dag Hammerskjölds Allé 
  • Kristianiagade – fra Dag Hammerskjölds Allé til Strandboulevarden 
  • Vester Søgade – fra Gammel Kongevej til Gyldenløvesgade 
  • Borgergade – fra Sølvgade til Dronningens Tværgade 
  • Kongens Nytorv (hele strækningen) 
  • Øster Farimagsgade – fra Sølvgade til Dag Hammerskjölds Allé 
Af det såkaldte københavnerkort fremgår det, at næsten hele Indre By skal være 30 km/t-zone. www.kbhkort.kk.dk

Kvarterer i Indre By, der får 30 km/t-zoner i 2024 

  • 30 km/t-zone afgrænset af Øster Farimagsgade-Dag Hammerskjölds Allé-Østre Anlæg (Stockholmsgade er med i zonen). Zonen er anlagt.  
  • Middelalderbyen – afgrænset af H.C. Andersens Boulevard, Nørre Voldgade, Gothersgade, Kongens Nytorv, Holmens Kanal, Christians Brygge og Slotsholmen.  

De øvrige 30 km/t-zoner i Indre By forventes afklaret i begyndelsen af 2025. 

Følg med i Ned i fart-projektet

Følg Ned i fart-projektets status uge for uge på www.kk.dk/nedifart

Her kan du også tilmelde dig et nyhedsbrev med nyt om projektet.