Forslag til nye bylivsgader i Indre By

Beboere og erhvervsdrivende i København har hen over sommeren 2024 indsendt forslag til Københavns Kommunes bylivsgadepulje, som administreres af Teknik- og Miljøforvaltningen.

Bylivsgadepuljen har til formål at støtte lokale københavneres idéer til trafikdæmpning, begrønning og mere plads til ophold i gaderne. For at forslagene til bylivsgader kan gennemføres, skal en række formelle krav til ansøgningen samt forhold angående den konkrete gade dog også kunne imødekommes.

Læs mere om bylivsgadepuljen

To ud af syv forslag er realisérbare

I Indre By er der kommet syv forslag til bylivsgader i denne idérunde for bylivsgadepuljen. Teknik- og Miljøforvaltningen vurderer, at to af forslagene til bylivsgader kan realiseres. 

Af de øvrige fem forslag er et blevet frasorteret, da det omhandler en privat plads, mens to andre ansøgninger ikke blev indsendt korrekt.

De sidste to forslag forventer forvaltningen ikke at kunne realisere, da de vedrører gader og veje, der er udpeget som såkaldte fordelingsveje; altså veje, der skal give plads til større mængder biltrafik- og bustrafik.

I hele København er der kommet 53 forslag til bylivsgader i denne idérunde.

Hvad mener du?

Frem til 20. oktober 2024 kan du sende dine kommentarer til de foreslåede bylivsgader i Indre By på mail til indrebylokaludvalg@okf.kk.dk.

Vi samler kommentarerne og sender dem videre til Teknik- og Miljøforvaltningen sammen med vores egne. 

Den videre proces - fra idé til færdig bylivsgade 

På baggrund af kommentarerne fra os og de andre lokaludvalg i København udvælger Teknik- og Miljøforvaltningen otte-ni projekter til videre udvikling. De udvalgte projekter vil blive modnet til projektforslag, der skal behandles i Teknik- og Miljøudvalget og Borgerrepræsentationen. Ud af de op til ni projekter kan Borgerrepræsentationen vedtage op til syv projekter til anlæg. Det forventes, at de nye bylivsgader står klar i løbet af det første halvår 2026.

Vi tager stilling den 10. oktober

I vores møde den 10. oktober 2024 tager vi stilling til de fire forslag, der kort er beskrevet herunder. 

I dagsordenen for lokaludvalgsmødet kan du læse uddybende om forslagene. Vores mødedagsorden for lokaludvalgsmødet den 10. oktober bliver offentliggjort på Københavns Kommunes dagsorden- og referatside den 4. oktober. 

Rosenborggade (2022)

Rosenborggade 1 – 19

Fire beboere og en erhvervsdrivende i Rosenborggade ønsker bedre plads til begrønning og udeservering i gaden. 

Teknik- og Miljøforvaltningen forventer, at ønsket kan realiseres.

Fridthjof Nansens Plads (2023)

Fridthjof Nansens Plads

Elleve beboere på og omkring Fridthjof Nansens Plads ønsker at gøre den til et lokalt samlingssted med begrønning, bænke, petanquebane og plads til udeservering. Desuden ønsker beboerne, at trafiksikkerheden på og omkring Fridthjof Nansens Plads forbedres, blandt andet med skiltning, cykel- og fodgængerovergange.

Teknik- og Miljøforvaltningen forventer, at dele af ønsket kan realiseres.

Øster Farimagsgade 13-15 (2024)

Øster Farimagsgade 15 - Rørholmsgade 1

Tre beboere og en butiksejer i den del af Øster Farimagsgade, forslaget angår, ønsker bredere fortov, trafikdæmpning i form af vejbump og facadebegrønning på strækningen Øster Farimagsgade 15 - Rørholmsgade 1. 

Teknik- og Miljøforvaltningen forventer ikke, at ønsket kan realiseres. Årsagen er, at strækningen er en del af en såkaldt fordelingsgade med busbetjening. Det er ikke muligt i regi af bylivsgadepuljen at ændre på Øster Farimagsgades status; det vil kræve en ændring i Københavns Kommuneplan.

Webersgade (2023)

Webersgade

Fem beboere med adresse i Webersgade ønsker at vejbanen i den vestlige side af gaden lukkes for bil- og bustrafik. Pladsen skal i stedet bruges til bredere fortov med plantekasser, træer, buske og et sorteringspunkt.

Teknik- og Miljøforvaltningen forventer ikke, at ønsket kan realiseres. Årsagen er, at Webersgade har status som fordelingsgade; altså en gade, som benyttes af større mængder biltrafik- og bustrafik. En ændring vil kræve en trafikplan og forventeligt også flere anlægs- og driftsmidler, som ikke er indeholdt i rammerne for denne idérunde af Bylivsgadepuljen.