Stor opbakning til genetablering af Stokhusbroen

Den 27. august 2024 holdt vi debatvognsmøde om genetablering af Stokhusbroen.
Sensommervejret viste sig fra sin bedste side, da vi holdt debatvognsmøde om genetablering af Stokhusbroen på Sankt Pauls Plads.

Omkring 100 personer lagde vejen forbi Sankt Pauls Plads, hvor vi bød på is, kaffe og en snak om genetableringen af Stokhusbroen. 

356 udfyldte spørgeskemaer

Deltagerne i vores debatvognsmøde kunne også udfylde et spørgeskema om deres holdning til Stokhusbroens genetablering. For dem, der ikke kunne deltage på dagen, har det været muligt at udfylde spørgeskemaet online. I alt blev spørgeskemaet besvaret 356 gange. Tusind tak til alle der deltog – både på dagen og ved at udfylde spørgeskemaet online!

Resultatet af spørgeskemaundersøgelsen viser en stor opbakning til en genetablering af Stokhusbroen. Vi sender resultatet af spørgeskemaundersøgelsen til Københavns Kommunes Borgerrepræsentation for at overbevise dem om, at de skal sætte penge af til at retablere Stokhusbroen.

Læs afrapporteringen af vores spørgeskemaundersøgelse om en genetablering af Stokhusbroen

København K. Spejderne havde bygget dette flotte blikfang af en bro til vores debatvognsmøde. I lokaludvalget har vi ikke truffet en beslutning om vores ønsker til den retablerede Stokhusbros udseende.

Selvbærende bro var blikfang

Til debatvognsmødet på Sankt Pauls Plads havde København K. Spejderne konstrueret en selvbærende bro ud fra Leonardo da Vincis principper som blikfang for vores møde.

I lokaludvalget har vi ikke truffet en beslutning om vores ønsker til broens udseende – vores fokus er først og fremmest at få fodgængerforbindelsen retableret.

Banelegemet langs Øster Voldgade og Østre Anlæg. Her var der der fodgængerforbindelse via Stokhusbroen frem til 1984.

Ønskes: Gangforbindelse til Østre Anlæg

Vi har meldt genetableringen af broen ind som et ønske til Teknik- og Miljøforvaltningen, der nu udarbejder et budgetnotat, som dermed indgår i forhandlingerne om Københavns Kommunes budget for år 2025.

Broen skal genetableres som en gangforbindelse, da det ikke er tilladt at cykle i Østre Anlæg.  Med genetableringen forventes et øget besøgstal i Østre Anlæg pga. den oplevelsesmæssige værdi, den vil give for byens beboere, men også de mange turister, som bl.a. gæster Nyboder.

Historisk om Stokhusbroen

  • Stokhusbroen blev etableret i år 1917 som fodgængerbro.
     
  • Broen blev revet ned af DSB (nu Banedanmark) i 1984 for at gøre plads til de elektrificerede tog. Aftegningerne af den gamle bro på murværket ved banegraven kan stadig ses fra Østre Anlæg.
     
  • Se billeder på Kbhbilleder.dk af Stokhusbroen fra 1968 og 1984: Søgning på ""Stokhusbroen"" - kbhbilleder.dk. Det sidste billede på linket er af Østerport Station fra 1975 og er taget på Stokhusbroen.